Loading...

D-VITAMINTILLSKOTT

Det är viktigt att upprätthålla en god nivå av D-vitamin genom alla åldrar, från fosterutveckling till hög ålder eftersom D-vitamin är inblandat i många viktiga funktioner i kroppen. D-vitamin bildas från kolesterol i huden när den utsätts för solljus. Därför är det viktigt för oss på högre breddgrader med få soltimmar att under vinterhalvåret få i oss tillräckligt med D-vitamin.

The Vitamin D Council (VDC) är en ideell organisation bestående av läkare, forskare och engagerade privatpersoner vars målsättning är att informera både professionella och allmänheten om D-vitaminbrist och associerade hälsorisker. VDC rekommenderar 5 000 IU/dag av D-vitamin för vuxna. De förespråkar även att man testar sina nivåer av 25-hydroxivitamin D och doserar i enlighet med testresultat. Optimal blodnivå bör ligga mellan 50-80 ng/mL. http://www.vitamindcouncil.org/

Intaget för småbarn bör inte överskrida 400 IE/dag, vilket är den dagliga dosen som Livsmedelsverket fastställt. http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/vitamin-d/

MAGNESIUMTILLSKOTT

Magnesium är ett av de viktigaste näringsämnena i vår mat och många lider brist på magnesium. Magnesium ger ett ökat skydd mot de flesta välfärdssjukdomarna. Alger och många nötter och frön är rika på magnesium men ibland kan ett tillskott vara värdefullt.

OMEGA 3-TILLSKOTT

Omega 3 är ett av de två viktigaste fleromättade fetterna. Det andra heter omega 6.

Omega 3 bildas i gröna växter och alger. Fiskar och andra djur som äter sådan mat tar upp omega 3-fettet och omvandlar det till omega 3 av högsta kvalitet. Om vi äter dessa får vi i oss bra omega 3.

Omega 6 bildas i frön och nötter. Spannmål såsom mjöl, bröd och pasta kommer från frön. Äter vi sådan mat får vi i oss omega 6.

Före den moderna livsmedelsindustrins intåg fanns det en balans mellan intaget av omega 3 och omega 6 för oss människor. Då fick vi i oss ungefär lika mycket av både omega 3 och omega 6 vilket var positivt eftersom omega 3-fett omvandlas i kroppen till ämnen som dämpar inflammation och omega 6-fett omvandlas i kroppen till ämnen som ökar inflammation.

När det gäller inflammation är lagom bäst. Kroppen använder inflammation vid skador och sjukdomar för att snabba på läkning. Men drar inflammation igång i onödan kan den ställa till skada.

Idag äter vi mindre omega 3 och mer omega 6 och för att komma tillbaka till den balans som människans kropp är utvecklad för är det klokt att minska intaget av växtoljor, margariner och industrimat.

I de allra flesta nötter och frön dominerar omega 6 men i t.ex. linfrön, chiafrön och valnötter finns det mycket omega 3. Dessa omega 3 källor är dock överskattade eftersom människokroppen bara kan ta upp ca 15 procent av dessa källor. Däremot kan det finnas skäl att äta detta om det ersätter annan mat med mycket omega 6 och på så sätt håller nere nivåerna av omega 6 i kroppen.

För att få i sig mer omega 3 är det därför bättre att äta fet fisk regelbundet, allra helst viltfångad. Har man möjlighet går det också utmärkt att äta kött från gräsbetande djur eller viltskjutet. Omega 3-ägg från särskilt utfodrade hönor är också en möjlighet.

I brist på ovanstående eller vid särskilt höga behov kan omega 3-tillskott vara klokt.

Det går enkelt att testa sina omega 3 och omega 6 nivåer här för 1 900 kr.
http://www.arcticmed.se/product.html/arcticmed-omega-3-naturell?category_id=8

Beställ ett kvalitetssäkrat omega 3-tillskott här:
http://arcticmed.se/?ADD_TO_CART=1

PROTEINTILLSKOTT

Utöver ovanstående tre tillskott kan man ta proteintillskott om man vill ta träningen till nästa nivå men notera att vi aldrig behöver få i oss mer än två gram per kilo kroppsvikt per dag hur hårt man än tränar.

Beställ ett högvärdigt ekologiskt proteintillskott här:
https://www.vitaminer.nu/protein/vassleprotein/bio-vassle-80?externalsearch=1

KREATINTILLSKOTT

Kreatin har en dokumenterat positiv effekt när det kommer till vissa idrotter och träningsformer. På Jakob Gudiols träningsblogg kan du läsa en utmärkt artikel om kreatin: www.traningslara.se/kreatin